Discipline en in actie komen!

0

Dat veranderen stap voor stap gaat en tijd nodig heeft, is algemeen bekend. Geduld is bij veel mensen niet de best ontwikkelde eigenschap en het in praktijk brengen blijkt vaak nog veel lastiger!

Je wilt natuurlijk het liefst dat meteen alles lukt en gaat zoals jij wilt. Om het voor jezelf makkelijker te maken, zul je veranderingen in kleine stapjes moeten aanbrengen. Met andere woorden: in kleine stukjes hakken. Daar is wel discipline voor nodig.

Discipline en in actie komen

Vraag je als eerste af wat je doel is? Als dat bijvoorbeeld afvallen is, dan moet je genoeg discipline hebben om geen verkeerde dingen te eten en jezelf in  “bedwang” te houden op moeilijke momenten. Dat is niet makkelijk en je zal het vast vaak “zwaar” krijgen. Als je jezelf alles verbiedt, dan is het niet of nauwelijks vol te houden. Er is grote kans om snel in oude gewoontes terug te vallen.

Stel je echte doel bewust vast. Maak je doel niet te groot, hou het klein. Een doel als -afvallen- is heel groot en breed. Grote kans dat je het kunt volhouden zolang je afvalt. Zodra je gewicht hetzelfde blijft is je motivatie en discipline weg. Sommige mensen hebben als doel afvallen tot hun streefgewicht. Als je dan eenmaal dat gewicht hebt bereikt is je doel weg, waarna een terugval groter is.

Hoe anders aan te pakken?

Richt je op een ander doel. Maak het kleiner en specifieker, maar blijf je afvragen of je doel reëel en haalbaar is. Vraag jezelf eens af waarom je wilt afvallen? Doe je het om meer zelfvertrouwen te krijgen, je fitter en gezonder te voelen  en of om er aantrekkelijker uit te zien? Dit zijn meestal de belangrijkste redenen (jouw doel) om af te willen vallen. Dit doel zal er altijd zijn en is altijd iets om naar uit te kijken.

Kan je nu een nieuw doel omschrijven? Zeg hardop wat je echt doel is. Zeg steeds “STOP” als je je oude doel voelt opkomen en je aan een volgend crashdieet wilt beginnen.

Beschrijf wat je gaat doen om je doel te bereiken. Geen vage plannen en voornemens, maar maak een actielijst.

•Actie. Actie betekent iets wat je gaat doen en niet iets wat je niet gaat doen. Schrijf op wat je wel gaat doen.
Bijvoorbeeld:
WEL: ik ga iedere avond na het eten een half uurtje wandelen
NIET: ik ga niet meer ‘avonds na het eten op de bank hangen.

Je maakt je actie zo positief en actief. Heb je meerdere doelen, doe niet alles tegelijk, pak per keer één doel aan. Als dat is gelukt, dan kun je een nieuw doel opstellen. Dus één ding tegelijk en stapje voor stapje.

Dit is een stap naar je vol zelfvertrouwen, fit, gezond en aantrekkelijk voelen. Wat wil je nog meer?

Heb je zelf tips of vragen?
Plaats hieronder een reactie en maak kans op een leuke prijs.

Ontvang Gratis het Just Be You Magazine
Het Just Be You magazine motiveert, inspireert en geeft praktische tips. Geniet van een zelfbewuste, positieve en sprankelende levensstijl!
Schrijf je hiernaast in en ontvang het magazine binnen een paar minuten in je mailbox.

About Author

Marian Palsgraaf (1970) enthousiast, positief, inspirerend, ondernemer, moeder, dogs, blogger, genieter en love. Ik help je dan ook graag met tips voor meer zelfvertrouwen, geluk, positiviteit, motivatie en inspiratie voor een mooier leven. Ik zet je aan tot actie en bovenal tot motivatie! » Meer over Marian

facebook comments:

Leave A Reply

Copyright © 2014 JustBeYou.nl    Adverteren    Anti Spam Beleid    Contact    Disclaimer    Partnerprogramma    Privacy Policy    Algemene Voorwaarden