Hoe houden we alle bordjes omhoog?

Hoe houden we alle bordjes omhoog?Hup, hup! Nog maar een kwartier voordat school begint. Eet eens even door, schoenen aan, jas aan. Zo de auto in, o nu hebben we nog maar vijf minuten. Stoplicht op rood! Gymtas vergeten, die breng ik zo wel. Haastig en net op tijd komen we het schoolgebouw in lopen.

Het is iedere ochtend weer hetzelfde euvel en ik sta echt wel op tijd op, half zeven vind ik in deze donkere winterperiode toch echt vroeg. Maar al sta ik om zes uur op, ik presteer het toch steeds om of net op tijd of net te laat, of véél te laat op een afspraak te komen.

Hoe houden we alle bordjes omhoog?

Voornemens om dit te veranderen zijn er genoeg. Ik vrees dat het te wijten is aan gebrek aan discipline en een te optimistische tijdsplanning. Vaak ook doordat ik teveel activiteiten op een dag plan. Het ‘fashionable late’ (te laat komen) heeft dus meerdere oorzaken. Ondanks de goede voornemens, is het toch iedere keer weer haasten voor school, feestje, clubje of sportactiviteit. Nu ben ik een vrij relaxte moeder en zal ik niet snel uit mijn slof schieten, maar het op tijd komen met drie kinderen in de leeftijd van twee tot en met zes jaar vind ik nog steeds een uitdaging en soms behoorlijk stressvol en eerlijk gezegd vind ik het in mijn hart soms ook gewoon een gedoe al dat gehaast in deze maatschappij. Ik bedoel, kinderen begrijpen dat gehaast en gejakker van nature ook niet. De maatschappij vormt je. Of je nu wil of niet, je zult er tot op zekere hoogte in mee moeten.

Maar hoe doe je dat, zonder al te veel last te hebben van de rat race?

Efficiënt met je tijd omgaan, discipline en goed plannen zijn de sleutelwoorden. Dat klinkt onnatuurlijk en dat is het in feite ook, maar juist door goed te plannen en aan time management te doen, merk je dat je juist meer rust en tijd krijgt voor je plannen, jezelf en je gezin.

Realiseer je vooraf dat ieder mens tegen deze dingen aanloopt, of je nu een carrière hebt, een bijbaan, thuis bent, kinderen hebt of niet, studeert…bijna niemand kan alle dingen die de huidige maatschappij van je vraagt binnen één dag afwerken. Er is altijd wel iets wat moet gebeuren. Echter, het is een heel prettig gevoel wanneer je zelf de regie hebt en zelf kunt bepalen wat je kunt doen op een dag, zonder een ‘onafgemaakt’ gevoel eraan over te houden.

Herkenbaar? Vraag jezelf dan het volgende af:

  • Waar loop ik steeds tegenaan? Maak je je taken vaak niet af of kom je er niet aan toe? Kom je steeds te laat of heb je het gevoel dat je achter de feiten aanloopt? Wat voor gevoel geeft je dat? Zet voor jezelf op een rijtje waar je tegenaan loopt.
  • Hoe komt het dat je het gevoel hebt dat je achter de feiten aan loopt? Plan je teveel taken op een dag? Begin je te laat? Ben je perfectionistisch? Wil je alles te goed doen en stel je taken uit?
  • Zie je de noodzaak om je gedrag te veranderen? Als je de noodzaak ziet, zijn veranderingen in gedrag vaak beter vol te houden.
  • Time management is vaak een gedragsverandering. Verwacht niet meteen grote resultaten, maar begin gewoon!

Tips & trucs voor een goed timemanagement:

  • Maak realistische plannen. Maak voor jezelf inzichtelijk hoeveel tijd een klus vergt. Taken uitvoeren kosten tijd. Zelfs kleine klusjes vragen tijd, vaak meer dan je denkt! Wanneer je vaak tijd te kort komt, plan je vaak je tijd te optimistisch in. Wanneer je naar een afspraak moet, bedenk dan, hoe simpel ook, dat je voordat je weg rijd, je nog moet opfrissen, je sleutels moet pakken, papieren moet verzamelen etc. Plan hiervoor extra tijd in, denk hierbij dus juist niet te optimistisch! Plan dus voor activiteiten een kwartier voorbereidingstijd extra in plaats van vijf minuten. Dit vooral ook doen in combinatie met kinderen. Kinderen nemen overal meer tijd voor dan volwassenen. Ze doen er ook langer over om uit hun concentratie of van hun activiteit te komen. Houd hier rekening mee! Zo voorkom je onnodige discussies, een gehaast gevoel en een onbestemde stressvolle situatie waar kinderen (en jij ook niet) niet om vragen.
  • Stel prioriteiten. Wat moet er gebeuren? Wat moet er nu gebeuren? Wat kan later? Wanneer dan? Prioriteiten stellen is ook niet teveel taken op één dag plannen.
  • Bereid je voor! Kinderen naar school en papa en mama naar het werk? Leg de avond ervoor kleding klaar, smeer alvast de boterhammen en leg ze in de vriezer, pak de gymtassen, sporttassen en leg ze klaar, bibliotheekboeken…scheelt ’s morgens een half uur en wat denkwerk op de vroege ochtend!
  • Stem je activiteiten zoveel mogelijk af op je bioritme. Plan moeilijke klussen, gesprekken of activiteiten die jou energie kosten, indien mogelijk, op een tijdstip waarop je het fitst bent. Doe dit zoveel als mogelijk. Ochtendmensen hebben er baat bij om ’s morgens te sporten, te werken of een stuk te schrijven. Voor anderen kan dat pas weer ’s middags of ‘s avonds zijn.
  • Sluit je af voor verleidingen. Even tussendoor een telefoontje, even surfen op het net, toch nog even je mail checken. Eerst maar even koffie… Gun je zelf vijf minuten opstart en ga dan aan de slag. Bepaal ook vooraf je tijd die je aan een klus kan besteden. Bijvoorbeeld: van 0900 – 10.00 uur check ik mijn mail. Tussen 10.00 – 11.00 uur verzamel ik informatie voor een te schrijven artikel. Tussen 12.00 uur – 13.00 uur heb ik een beluurtje. Van 13.00 – 14.00 lunch ik en van 13.00 – 15.00 uur schrijf ik het artikel. Van 15.00 – 17.00 uur uitloop en kleine klusjes. Het klinkt zo simpel, maar vaak komen er andere dingen tussendoor en is het lastig om je aan de planning te houden. Vooral thuiswerkers en zzp-ers hebben hier last van. Houd je toch zoveel mogelijk aan je dagindeling (inclusief uitloop). Schrijf je dagindeling op aan het begin van de dag en houd je eraan.
  • Niet morgen maar nu! Uitstelgedrag is de meest voorkomende oorzaak van tijdnood. Begin eerst aan de moeilijke, grote klus als deze de hoogste prioriteit heeft. Opzien tegen een klus kan voortkomen uit een perfectionistische inslag. Maar ook te weinig discipline en motivatie. Dus schud jezelf wakker en ga aan de slag! Wat moet, moet. En de voldoening komt daarna. Een slinkende berg werk en een goed gevoel over wat je gedaan hebt.
  • Zorg er ook voor dat na je na een grote moeilijke klus tijd inplant voor een moment van ontspanning of een klein klusje die weinig inspanning kost.

Je zult merken dat je, wanneer je een dagindeling invoert en je eraan houdt, meer tijd overhoudt en nog belangrijker wellicht niet meer dat gehaaste gevoel hebt. Je bent wellicht bang dat het ‘spontane’ eraf gaat. Echter je zult merken, hoe meer je je houd aan je planning (met ingecalculeerde uitloop en voorbereidingstijd), hoe relaxter je word, hoe minder spanning je hebt om aan verwachtingen te voldoen en hoe meer tijd je over houdt. Je planning moet wel realistisch zijn. Plan dus niet te veel in op één dag! Het geeft meer voldoening wanneer je op een dag gedaan hebt wat je wilde doen, dan wanneer je elke dag weer dingen moet doorschuiven naar de volgende dag. Liever wat minder activiteiten doen met een prettig gevoel dan meer halve dingen doen met een gehaast gevoel!


Tags

timemanagement, uitstel gedrag


Misschien vind je dit ook leuk:

Hoe houden we alle bordjes omhoog?

Hoe houden we alle bordjes omhoog?
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Gratis Meditatie voor Loslaten Just Be You

Download Gratis Mediatie Loslaten van Angst,
Zorgen en Stress

>