Vaak hoor ik mensen zeggen ‘daar heb ik geen tijd voor’, ‘ik heb het zo druk’ en ‘ik heb geen idee waar ik de tijd vandaan moet halen;’.
Ik ben er een tijdje mee bezig geweest om mijn leven meer te organiseren en een aantal tips hieronder neergezet wat mij heel erg helpt. Kijk gerust eens naar deze simpele tips om deze te integreren in je dagelijkse leven, en zo meer georganiseerd en rommelvrij te leven. Vergeet niet je Printable Doelenlijst te downloaden ;-). Zie onderaan dit blog bericht!
9 simpele tips om meer georganiseerd te leven
Maak je bed op
Het lijkt zo simpel en vaak deed ik het niet omdat je er ’s avonds toch weer een rommel van maakt.
Nu heb ik er een gewoonte van gemaakt om elke ochtend mijn bed goed op te maken. Het is wonderbaarlijk wat dit doet. Echt een verschil. Behalve dat mijn kamer er veel mooier uitziet, geeft het ook een positieve start van de dag. De toon van de dag is hiermee gezet ;-). Het duurt maar een paar minuten, maar maakt een enorm verschil.
Eerst een taak afmaken voordat je de volgende start
Hier moet ik mezelf vaak aan herinneren. Ik ben vaak zo enthousiast en in mijn hoofd is dan al een taak af voordat dat ook daadwerkelijk zo is. Ik ben dan alweer bezig met het volgende, of met de lunch voor mezelf en dan bedenk ik me ineens dat ik ben vergeten te reageren op een mail en ren ik weer naar de computer ;-). Zo heb ik allemaal losse dingen die half af zijn, waardoor ze je blijven achtervolgen. Hiermee kweek je onrust, omdat je heel de tijd denkt: ‘dit moet ik nog doen, dat moet ik nog doen, ik moet niet vergeten om…’ etc.
Ik ben mezelf er nu op aan het trainen om eerst een taak af te maken voordat ik aan een volgende begin. Daarnaast ben ik ook bezig om alle lopende taken af te ronden, en elke keer moet ik mijzelf dit weer voorhouden. Waar je je bewust van bent kan je accepteren en/of veranderen.
Het is zo’n heerlijk gevoel als ik ’s avonds op de bank plof met een bakje koffie verkeerd en alles is gedaan in plaats van allemaal onafgeronde zaken.
Maak een To-Do lijstje
Als hulpmiddel van wat ik hiervoor vertelde kan je een TODO-lijstje maken. De naam spreekt voor zich: hier schrijf je de dingen op die je die dag moet doen. Het kunnen kleine dingen zijn, maar ook grote dingen. Het maakt niet uit wat je opschrijft, zolang het jou maar helpt. Door het opschrijven van je taken die dag zul je merken dat je meer rust ervaart in je hoofd, omdat je het hebt opgeschreven en niet meer heel de tijd eraan denkt (bijvoorbeeld ‘ik moet niet vergeten om…’). Je kan niet aan alles denken: je zal sowieso wel eens iets vergeten en door steeds aan alles te denken kan je je niet 100% focussen op andere zaken die wel je aandacht verdienen. Daarnaast geeft het ook een opgelucht gevoel als je je taken werkelijk afstreept.
Gebruik je wachttijd
Een smartphone is zo makkelijk en eigenlijk ook een enorme verslaving, alsmede een tijdverslinder. Sta ik te wachten tot de eieren koken dan check ik nog even mijn mail of ik kijk op mijn Facebook of Instagram account. Veel van jullie zullen zich hierin herkennen, maar probeer het niet te doen! Ik let er de laatste tijd goed op, en in plaats van op mijn telefoon benut ik nu mijn tijd in de keuken. Ik ruim even lekker het aanrecht op, maak mijn eetkamertafel schoon en/of zorg dat de onnodige ballast van de tafel af is. Verbluffend wat je nog kunt doen in de ‘wachttijd’.
Simplify
Wat een rommel kan een mens hebben en veel bewaren. Herken je dat? Je wilt niet weten wat ik allemaal heb weggebracht toen ik ging verhuizen. Eigenlijk moet een mens elke jaar verhuizen ;-).
Een regel die je kan invoeren is de ‘Eén ding erin, één ding eruit’ regel! Dit is iets wat ik nu aan het testen ben. Heb ik nieuw kleidingstuk dan kijk ik in mijn kast wat ik weg kan doen of kan doneren. Je voorkomt hiermee dat je huis steeds voller wordt. Daarnaast is het soms ook lekker om een dag heel het huis aan kant te maken. Je even druk maken, om vervolgens heerlijk te genieten van een schoon en opgeruimd huis. Je me-time (erg belangrijk) is toch een stuk fijner als je je niet irriteert aan de zooi die je toch in je ooghoek ziet liggen.
Stel niet uit wat je vandaag kunt doen
Dus dan heb je uiteindelijk besloten om inderdaad je huis helemaal op te ruimen, maar merk je dat je er eigenlijk helemaal niet aan begint. De reden is heel simpel: een heel huis lijkt een hele grote klus, en dus weet je niet waar je moet beginnen. Wat hieruit voortkomt is uitstelgedrag.
Wanneer je te maken hebt met een grote berg werk als gevolg van je uitstelgedrag, is het verleidelijk om te blijven uitstellen omdat je niet weet waar je moet beginnen. Uitstelgedrag ontstaat wanneer we het gevoel hebben het overzicht te verliezen. Als er te veel werk is, of als het werk te ingewikkeld lijkt.
Denk in zo’n geval altijd in kleine stappen. Het klinkt simpel maar begin gewoon ergens. Wanneer je een beginnetje hebt gemaakt wordt het zoveel makkelijker om het af te maken.Werk jezelf stap voor stap door de rommel en viezigheid heen, en zie hoe het steeds makkelijker wordt om door te gaan!
Het maakt niet uit dat waar je begint, maar dat je begint. Iets doen is altijd beter dan niets doen ;-). Begin dus gewoon. Versla je uitstelgedrag.
Schone mailbox
Krijg jij ook zoveel mails? Mijn doel is om elke ochtend mijn mailbox op nul te hebben staan. Dit kan een echte uitdaging zijn. Een handige manier om meer overzicht in je mailbox te maken is door verschillende mappen aan te maken. Niet op onderwerp, maar op urgentie. Kan het deze week nog beantwoord worden of moet het vandaag? Zet die in de juiste map.
Houdt bij binnenkomende mail ook de 2-minuten regel aan: kan je het binnen 2 minuten beantwoorden, dan kan je het nu doen. Anders gaat het in een map voor een later tijdstip wanneer je er meer tijd voor hebt.
Ik heb er namelijk niet altijd tijd voor en check mijn mail ook niet meer om het uur, maar op vaste tijden. Dit zorgt voor regelmaat en betekent dat je niet om de zoveel tijd even gaat ‘spieken’ of je alweer een nieuwe mail hebt.
Uit onderzoek is gebleken dat dit onbewust veel tijd kost en het je daarnaast ook uit concentratie brengt. Immers, als er iets ‘belangrijks’ in die mail staat ga je dat gelijk regelen en vergeet je eigenlijk waar je mee bezig was. Hierdoor heb je halve taken af, en zoals eerder besproken zorgt dit voor onrust EN een TODO-list die niet af is. Als het echt belangrijk is zal het niet snel via de mail komen. Dus waarom dan niet op vaste tijden je mail checken?
Zet die email-alerts af!
Onderdeel van een schone mailbox en je e-mail niet op vast tijden checken is je alerts uitzetten. Je krijgt gedurende de dag erg veel mails. Via de instellingen van je mailapplicatie kan je hiervoor op verschillende manieren gewaarschuwd worden (ofwel via een pop-up boodschap, via een geluidje, via een mail-icoontje, of zelfs alledrie). Dit is niet alleen erg afleidend, maar het is ook erg verleidelijk omdat je toch wel graag wil weten wat er nu in het mailtje staat.
Maak het jezelf gemakkelijker om je te concentreren en zet die alert af. Als je echt iets belangrijks verwacht, kan je elk uur je mail nakijken. Anders is het zelfs beter om je mail op 2 (of 3 ) vaste tijdstippen te controleren. Als er echt dringende zaken zijn, dan zal men je wel bellen.
Lees dagelijks iets inspirerend of motiverend!
Steeds meer mensen ondervinden de kracht van inspiratie en positiviteit. Omring je je met positieve zaken en gedachten dan zal je ook meer halen uit je bezigheden.
Lees een inspirerend boek of ga naar een site die je dagelijks een portie motivatie geeft. Zelf doe ik dit op mijn Facebook-pagina dus kijk daar gerust eens ;-). Lees de motivatie van de dag en denk er eens over na. Zorg voor de positieve boost en de juiste spirit.
Ik hoop dat deze tips helpen om je leven beter te organiseren en meer rust te creëren, bij mij werkt het in ieder geval wel! Speciaal voor jou (als volger van Just Be You) heb ik een gratis printable ‘Mijn Doelenlijst’. Je kunt het hier downloaden.
Wil je graag meer tips om gemotiveerd te worden? Bekijk dan eens de praktische cursus naar meer motivatie…
Erg fijn artikel als je het mij vraagt, bedankt voor de handige tips, ik ga het eens toepassen!
Goede tips, zelf maak ik nooit mijn bed op in de ochtend. Vind het ook veel fijner slapen in een rommelig bed. verder helemaal eens met je tips!!