Hoe word je een echte mensenmagneet?
En krijg je voor elkaar dat juist die ene man of vrouw zich aan je voeten werpt? Zo word je onweerstaanbaar. Vijf vrolijke adviezen uit de wetenschap.
Speel hard to get- maar dan net even anders
Deze aloude strategie lijkt vooral vrucht af te werpen als je haar nét even anders inzet. Een klassiek onderzoek van Elaine Walster van de University of Wisconsin laat zien hoe dat in zijn werk gaat.
Walster gaf jonge single mannen informatie over een aantal vrijgezelle vrouwen. Een van de vrouwen leek makkelijk veroverbaar: ze vond alle mannen wel aantrekkelijke partners. Een ander was hard to get: zij zag geen van de mannen zitten.
Tot slot was er een vrouw die weinig enthousiast was over de andere kandidaten, maar wél warmliep voor de mannelijke proefpersoon zelf. Het resultaat was overweldigend: deze vrouw was het populairst van allemaal. Waarschijnlijk omdat ze de proefpersoon het idee gaf dat hij speciaal was – een wens die we allemaal hebben.
Recenter onderzoek door Paul Eastwick van North-western University laat zien dat kieskeurig zijn ook voor mannen loont. In een speeddating-experiment werden de mannen die na het speeddaten wel met iedereen een vervolgafspraakje wilde maken, het minst aantrekkelijk gevonden.
De conclusie: maak duidelijk dat je heel kritisch bent ten opzichte van iedereen, maar wél warmloopt voor degene wiens hart je wilt veroveren. “Heel veel mensen vragen me uit/willen bevriend met me zijn/willen me een baan aanbieden, maar die wil ik niet. Ik wil alleen jou!”
Het is daarbij niet slim om die enthousiaste reactie al van meet af aan te tonen. Een klassiek onderzoek door Elliot Aronson en Darwyn Linder laat zien dat de chemie het grootst is als je je naarmate de ontmoeting duurt, steeds positiever betoont over de ander.
Laat het achterste van je tong zien
Onze grootste angsten of onze diepste verlangens, daar hebben we het niet snel over met anderen. Toch word je aantrekkelijker, als je intieme details over je eigen leven onthult. En het werkt ook andersom: wie het achterste van zijn tong laat zien, vindt degene aan wie hij zijn ziel en zaligheid blootgeeft, plotseling een stuk aardiger.
In zijn boek 59 seconden beschrijft psycholoog Richard Wiseman van de University of Hertfort een grappige experiment waaruit dat blijkt. Onderzoekers lieten twee mensen een spel spelen waarbij ze elkaar vragen stelden die steeds intiemer werden.
De lijst begon redelijk onschuldig met vragen als “Als je iemand uit de geschiedenis zou mogen ontmoeten, wie zou dat dan zijn?” maar ging als snel verder met “Heb je een idee hoe en wanneer je zult sterven?”en “Wanneer huilde je voor het laatst waar iemand anders bij was?”.
Andere paren die de controlegroep vormden, praatten over oninteressante zaken als de voor- en nadelen van kunstkerstbomen.
De stellen die intieme zaken bespraken, voelden zich meer met elkaar verbonden dan degenen die het over kunstbomen hadden gehad. Dat viel te verwachten, maar opvallend was dat ze een mate van intimiteit hadden ontwikkeld die je normaal gesproken pas na maanden of jaren zou bereiken. Sommige mensen wisselden na afloop van het onderzoek zelfs telefoonnummers uit.
Wees positief
“Wat een slecht café, de muziek is niks, de wc’s zijn smerig en de wijn niet te drinken.” Wees positief.
Wie een mensenmagneet wil zijn, doet er verstandig aan dit soort gedachten voor zich te houden. Klassiek onderzoek door Valerie Folkes en David Sears van University of Califnornia laat zien dat je aantrekkelijker wordt gevonden als je positief bent over een heel scala aan dingen, zoals films, steden, colleges en zelfs politici.
Degenen die de meeste dingen leuk vonden, werden stukken aardiger gevonden dan moppersmurfen. Mensen die positief zijn, ervaren we als warmer, socialer en vrijgeviger. En dat zijn natuurlijk fijne eigenschappen voor een vriend of kennis.
Er is wel een uitzondering op deze regel, ontdekte Jennifer Bosson van de University of South Florida: als je zeker weet, dat de ander ook ergens een hekel aan heeft, leidt dat tot een nog sterkere chemie dan wanneer je een gemeenschappelijke passie ontdekt.
Bosson deed een serie experimenten om dit te bewijzen. Het bleek dat de mensen die erachter kwamen dat een vreemde derde persoon ook onaardig vond, zich meer verbonden voelden met deze vreemde dan wanneer ze de derde persoon allebei aardig vonden.
Bosson: “Het onthullen van een negatieve mening is een gok: als de ander je mening deelt, is de beloning groot; zo niet, dan maak je een slechte indruk op potentiële vrienden.”
Wie het zekere voor het onzekere neemt, heeft het dus vooral over dingen waar hij positief tegenover staat. Misschien is dat ook wel zo gezellig.
Schaf een nieuwe gaderobe aan
Mannen opgelet: spit je kast door en ga op zoek naar rode kleren*. Uit recent onderzoek van Andrew Elliot van de University of Rochester blijkt namelijk dat mannen in het rood het goed doen bij de vrouwen.
In een serie experimenten liet Elliot zien dat vrouwen foto’s van mannen tegen een rode achtergrond of in een rood T-shirt aantrekkelijker en seksueel begeerlijker vinden dan een man tegen een witte achtergrond of in een groen of blauw shirt. De moeite waard om te proberen, toch?
Rood heeft zulke aantrekkingskracht omdat het volgens Elliot een signaal is voor een hoge status. En dat is iets waar vrouwen voor warmlopen. Rood associëren we met kracht, macht en dominantie, zegt de onderzoeker.
Kijk maar naar het dierenrijk, war mandrils rode delen hebben op hun gezicht en rond hun geslacht: bij alfamannetjes zijn die delen het grootst en ook het meest intens rood. Stijgt het aanzien van een mandril, dan kleurt hij roder.
Al eerder liet Eliot in onderzoek zien dat vrouwen in het rood aantrekkelijker zijn voor mannen. Ook willen mannen meer geld uitgeven aan een vrouw in het rood tijdens een afspraakje. Rood zou bij vrouwen een indicatie voor vruchtbaarheid, vermoeden de onderzoekers, zoals het achterwerk van sommige primaten rood kleurt als ze op hun vruchtbaarst zijn.
Doe iemand na
Voeren twee mensen een gesprek en vinden ze elkaar aardig, dan imiteren ze automatisch elkaars gebaren, woorden en lichaamshouding. Dat kun je natuurlijk ook strategisch inzetten, bewees bijvoorbeeld een onderzoek door de Universiteit Nijmegen. Daarin gedroeg een serveerster zich op twee manieren: óf ze was beleefd en positief, óf ze herhaalde de bestelling van haar klanten letterlijk. Dat laatste leidde ertoe dat ze een stuk meer fooi kreeg.
Onderzoek door de Franse psycholoog en onderzoeker Nicolas Guéguen laat zien dat na-apen ook werkt in – niet onbelangrijk- de liefde. In zijn boek ‘Zijn dominante mannen aantrekkelijk?‘ beschrijft hij een experiment waarin jonge vrouwen tijdens een speeddate hun mannelijke gesprekspartners een aantal keren imiteerden of juist niet.
In het eerst geval krabden ze bijvoorbeeld aan hun neus of haalden hun hand door hun haar als hun mannelijke gesprekspartner dat deed. Of ze herhaalden bepaalde woorden letterlijk. Zei de man bijvoorbeeld: “Hallo, hoe heet deze charmante blonde dame?’, dan antwoordt ze: “Hallo, deze charmante blonde dame heet Marianne.”
De vrouwen die zowel de woorden als de gebaren van de man herhaalden vielen het meeste in de smaak. Voor een buitenstaander ziet dat na-apen er misschien potsierlijk uit, maar het werkt wel.
Bron: psychologie magazine, november 2010.
Heb jij aanvullende tips? Leuk als je hieronder een reactie achterlaat.
O ja, * in het artikel staat een verhaal van iets rood aantrekken. Ik heb een vreselijke hekel aan rood dus ik twijfelde eerst nog of ik het over zou nemen :-). Ik vind het een goed artikel en een mooi blad en wilde het graag delen. Ik ben van mening dat heel veel dingen al zijn geschreven en gezegd maar het is net hoe je het brengt.
Ik ben het hier niet mee eens Marian!