Ongeacht wat je doet, er zullen altijd mensen zijn die blijven klagen en zeuren. In hun ogen is het bijna onmogelijk om het goed te doen.
Twee soorten klagers
Globaal genomen zijn er twee soorten klagers. Mensen die alleen maar klagen, uitsluitend aandacht voor zichzelf vragen en geen interesse in jou hebben. De andere groep klagers bestaat uit de zogenaamde ‘sociale’ klagers. Behalve dat deze klager goed voor zichzelf zorgt, kan hij/zij de ander nog wel iets gunnen en complimenten maken.
Kijk uit want beide groepen kunnen je veel energie kosten.
Als iemand constant aan het klagen is, kan je vragen: “heb je ook nog wat leuks te vertellen vandaag, want daar ben ik meer benieuwd naar.”
Je kan bij de klagers je beslissingen uitleggen, ze tegemoet komen door iets waar ze over klagen en zelf van koers veranderen maar maakt dat je gelukkig? Denk je dat ze zullen stoppen met klagen als je dat doet?
Je zou de klagers kunnen negeren. Sommige klagers zullen vertrekken want ze willen graag iemand die zich kan vinden in hun geklaag maar sommigen zullen hardnekkig zijn en een reactie van je verlangen.
Denk er eens over na:
Sommige mensen is het om het even wat je doet, ze blijven klagen. Als je wanhopig probeert om het deze mensen daar hun zin te maken dan haal je jezelf naar beneden of laat je je van je beslissingen afhouden.
Vraag jezelf de volgende keer af: gaat het echt over mij, en hoeveel vertelt dit over de ander?
En denk erom zelf stoppen met klagen. Dat maakt je mooier!
.
klagers moeten vooral genegeerd worden, en daarmee ontneem je ze publiek, en een luisterend oor, ze ontnomen energie van anderen, en dat laat ik niet gebeuren. Onder mijn dierbaren sta ik bekend als iemand die zelden tot nooit klaagt, terwijl ik daar -volgens en- soms juist best reden toe zou hebben. Maar mijn mening is wel; wat lost klagen nu helemaal op? NIETS
Hoi Chantal,
Wow wat een mooie reactie! Je hebt helemaal gelijk en fijn dat je dit wilt delen.
Warme groet, Marian