Meestal voldoen mensen in reclames aan een ideaalbeeld dat door de maatschappij gecreëerd is. De vrouwen en mannen zijn te mooi om waar te zijn, de gezinnetjes zijn perfect en iedereen is gelukkig. Hartstikke mooi natuurlijk maar dat maakt wel dat de gemiddelde mens die deze reclames ziet, met een vertekend zelfbeeld rondloopt. Want ten eerste, niemand is zo perfect als in deze reclames. Maar, iedereen is mooi, lief, leuk en goed zoals hij of zij is.
Vandaag zag ik op de nieuwssite van het AD een hele vernieuwende reclame. ‘Always, rewrite de rules.’
Rennen en vechten als een meisje
Er wordt in dit filmpje aan verschillende personen, vrouwen, een man, een jongetje en meisjes gevraagd om onder andere te rennen en te vechten als een meisje.
Elke persoon, met uitzondering van de kleine meisjes, rent en vecht zoals je (of in ieder geval ik) zou verwachten. Huppelend, lief, aandoenlijk maar niet krachtig. De kleine meisjes daarentegen, rennen en vechten alsof hun leven ervan af hangt. Een heel ander beeld dan het huppelen waar ik in eerste instantie aan dacht.
We gebruiken de uitdrukking ‘als een meisje’ vaak denigrerend.
Sterker nog, ik als vrouw in de vechtsport, zou me beledigd voelen als men zou zeggen dat ik vocht als een meisje (of vrouw).
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat zowel het verkeerd gebruiken van deze woorden als mijn eigen gevoel van belediging, het zelfbeeld van jonge krachtige meisjes kan aantasten.
De boodschap in deze reclame heeft mij hiervan bewust gemaakt. Ik was ontroerd en tegelijkertijd onder de indruk van de ontzettend krachtige jonge meiden.
Want natuurlijk mag je rennen EN vechten als een meisje want je bent een meisje!
Reclames als deze zouden er meer mogen zijn! Zijn wie je bent, vol trots, vol overgave.